Co zrobić, gdy podczas wakacyjnego wyjazdu bankomat połknie naszą kartę?

Niezależnie od tego, czy na wakacje wybieramy się za granicę, czy nad polskie morze z pewnością podczas wyjazdu nie raz skorzystamy z naszej karty płatniczej. Czasy, gdy zabieraliśmy ze sobą na letnie wojaże duże sumy pieniędzy w gotówce, już dawno minęły. Obecnie mamy do dyspozycji o wiele wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązania takie jak karty płatnicze, czy płatności mobilne.

Nadal jednak zdarzają się sytuacje, w których potrzebna jest nam gotówka. W niektórych punktach handlowych czy usługowych- najczęściej w małych miejscowościach, zarówno w kraju, jak i za granicą, nie ma możliwości dokonania płatności kartą. Pozostaje wtedy wypłacić gotówkę w bankomacie. Niestety zdarza się, że urządzenia nie zwraca nam karty płatniczej. Warto wiedzieć, co zrobić, w takiej sytuacji.

Co robić, gdy bankomat połknie kartę?

Jeśli urządzenie, które zatrzymało naszą kartę, znajduje się przy placówce bankowej, która jest akurat otwarta, to nie będziemy mieć problemu z odzyskaniem karty. Wystarczy natychmiast zgłosić się do obsługi banku z zaistniałym problemem.

Gorzej, kiedy przydarzy nam się to poza godzinami urzędowania banku lub korzystamy z bankomatu wolnostojącego w centrum handlowym, na stacji kolejowej czy na lotnisku. W takiej sytuacji spróbujmy najpierw kilkakrotnie nacisnąć na wyświetlaczu urządzenia przycisk anulacji transakcji. Jeśli nie odzyskamy karty, konieczne jest jej jak najszybsze zablokowanie.

Jak zablokować kartę płatniczą?

Kartę możemy zablokować w ciągu dosłownie dwóch minut o każdej porze dnia i nocy przez 7 dni w tygodniu. Zrobimy to, dzwoniąc niezwłocznie na infolinię naszego banku, logując się na komputerze do bankowości elektronicznej lub najszybciej i najprościej za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej.

Kartę płatniczą lub kredytową możemy zablokować czasowo, lub na stałe. Pamiętajmy jednak, że w tym drugim przypadku, nie będziemy mogli już z niej skorzystać, nawet jeśli urządzenie nam ją zwróci po kilku minutach lub odzyskamy kartę z pomocą operatora bankomatu.

Po zablokowaniu karty skontaktujmy się z operatorem bankomatu, który ją zatrzymał. Numer najdziemy bezpośrednio na urządzeniu. Serwis przyjmie nasze zgłoszenie, a po wyjęciu karty, zostanie ona odesłana na nasz adres domowy, który podamy podczas rozmowy telefonicznej.

Jak zabezpieczyć swoje finanse przed wyjazdem na wakacje?

Wakacyjny wyjazd bez gotówki i z tylko jedną kartą płatniczą jest ryzykowny. W razie jej utraty, kradzieży, połknięcia przez bankomat, czy zgubienia, zostajemy bez żadnych środków finansowych.

Unikniemy takiej nieprzyjemnej sytuacji, odpowiednio przygotowując się do wyjazdu. Wcale nie musimy wyrabiać sobie dodatkowych kart płatniczych, czy zakładać drugiego konta. Wystarczy, że uruchomimy w aplikacji mobilnej naszego banku płatności elektroniczne. Wirtualna karta płatnicza działa dokładnie tak samo, jak ta plastikowa, z tą różnicą, że do terminala płatniczego zbliżamy nie fizyczną kartę, a nasz telefon komórkowy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, w razie utraty plastikowej karty możemy ją zablokować, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości korzystania z jej elektronicznej wersji lub szybko wyrobić nową kartę wyłącznie w wersji wirtualnej.

Aby móc skorzystać tego rozwiązania wystarczy telefon komórkowy obsługujący płatności zbliżeniowe za pomocą modułu NFC.
Warto też nauczyć się korzystać z takich nowoczesnych rozwiązań mobilnych jak kod BLIK, Google Pay, czy Apple Pay, które zrewolucjonizowały sposób dokonywania transakcji płatniczych zarówno w Internecie, jak w sklepach stacjonarnych.

Pamiętajmy, że w sytuacji, kiedy bankomat połknie naszą kartę, najważniejsze to nie wpadać w panikę. Zachowajmy spokój, zablokujmy kartę i zgłośmy jej utratę, a z pewnością cała sytuacja skończy się pozytywnie i nie popsuje nam to wakacyjnego wyjazdu.

Na wakacjach za granicą, postarajmy się w miarę możliwości nie korzystać z karty w bankomatach. Nie tylko ze względu na ryzyko jej utraty, ale przede wszystkim dlatego, że wypłata gotówki z bankomatu za granicą z reguły jest obciążona sporą prowizją. Ponadto, jeśli nie posiadamy konta walutowego poniesiemy także koszty przewalutowania transakcji.

Dodaj komentarz